Skibet er ladet med eventyr |
|
Teknik ombord efter 6 måneder Efter at have været af sted i det første ½ år, vil vi prøve at komme med nogle erfaringer omkring udstyr til og vedligehold af båden. Før vi tog af sted fik vi at vide, at det at sejle langtur i sin båd giver et stort slid på båden. Et år på langtur svarer til 10 år hjemme med sommer sejla Alt bevæger sig, man skal være efter alle skruer og lignende - de går løs, båden er så at sige hele tiden i bevægelse, men så skal det lige siges at det ikke er det værste sted at arbejde når man går rundt og laver lidt små reparationer og vedligehold. Vi fik et godt råd inden vi tog af sted og det var at holde båden så simpel som muligt, så skulle der ikke bruges så meget tid når man endelig kom i havn på at reparerer, det gjorde vi og jeg må sige at det ikke er det helt store vi har bøvlet med. Strømforsyning: Strøm ombord er noget alle taler om, og der er mange der har problemer med det. Vindmøllen som vi monterede, en DuoGen, gav ikke den strøm som vi forventede, men den regulator der var med, blev baypassed efter at have konsulteret manualen som sagde at hvis man boede på båden og havde forbrug kunne man godt køre udenom regulatoren. Nu kører den direkte på forbrugsbatterierne uden problemer, jeg standser den dog når vi ligger i havn og har land strøm for ikke at koge batterierne af. Det eneste problem vi indtil nu er løbet ind i er, at hvis vi ligger for anker nogle dage uden vind så begynder det at blive et problem med strømforsyning. Solceller er på ønske listen men indtil nu klarer vi os. Et godt råd er at vente med at købe dem til man kommer sydpå der er de meget billigere. Nogle af de værste forbrugere er omformere, eksempelvis til opladning af pc’en de tager meget strøm, prøv at få en strømforsyning der kører på 12V det vil spare en del på forbruget. Med hensyn til de forskellige stik til landstrøm, så kan det ikke betale sig at købe alle forskellige typer hjemme i Danmark, de koster kun en 1/3 af prisen når man kommer syd på.Hvis man ikke kan købe dem der hvor man er havnet kan de lånes i de fleste marinaer mod et depositum. Motoren: Er en 3cylindret Nanni på 25HK, den fungerer perfekt, og vi ville meget nødig have en mindre da man løber ind i meget kraftig strøm ved for eksempel havneindløb. Vi havde fra starten to sæt filtre med på turen som de eneste reservedele. Det eneste problem vi har haft er, at temperatur uret der gik i stykker. Ellers har det kun været service på motor som vi har foretaget. Vi har mødt flere der har fået noget beskidt diesel på tanken. Heldigvis har vi ikke selv prøvet det, for er uheldet ude er der ikke andet for end at tømme den beskidte diesel af og få noget rent på. Den beskidte diesel kan man sagtens komme til at købe ved en almindelig stander på havnen. Vi har Gas: Ombord bruger vi de Prisen faldt så snart vi kom fra Danmark og vi betaler typisk 10-17 Euro for at få byttet en 3kg flaske. Ankergrej: Vi har en Riggen: Der har ikke indtil nu været nogen problemer. Lejer i rulleforstaget bliver jævnligt smurt og ellers bliver vantskruer og lignende kikket efter en gang imellem. Efter at vores storsejl var på vej op af bommen har vi monteret ”preventer” en anordning som gør at bommen holdes til den side den nu er på, dette gør at bommen ikke står og slår fra side til side når man ligger i store dønninger og der ikke er så meget vind til at holde storen. Jeg har lavet det simpelt med nogle blokke på de forreste undervant. Der kan købes to forskellige typer blokke til at sætte på bommen, sådan en er på ønskelisten over nyt udstyr, da de sikrer at, hvis båden skulle lægge sig ned og storen blive fyldt med vand, kan den glide og derved knækker bommen ikke. Internet: Der er trådløs internetforbindelse i næsten alle havne. Det kan være at signalet ikke er så kraftigt, og det ikke kan fanges med den antenne der sidder i den pc som man har. Vi købte en ”Belkin” ekstern antenne som kan sættes op på bommen, så fanger vi næsten altid et net, selv hvis vi ligger for anker lige ude for havnen. Det er rigtigt dejligt at kunne sidde i båden og planlægge de næste sejladser og samtidig trække diverse vejrsider. Vejrmeldinger: Vi bruger de nationale vejrsider (som DMI) og det er rigtigt godt. Til de lidt længere stræk og for at få en vejrudsigt som rækker over flere dage bruger vi: Grib.us som efter at man har downloadet et lille stykke software er meget nemt at bruge. www.passageweather.com er også rigtig god da det bliver vist mere grafisk hvordan vinden er og bliver. Elektronisk udstyr på båden: Vi har en gammel VHF Sailor som virker helt perfekt, dog ville det være rat at have en højtaler ved roret eller en håndholdt VHF, (den vi havde røg i vandet - sæt snor i) så kan man altid høre om man bliver kaldt. Der er flere havne som man skal kalde ved anløb og så er det godt at den der står ved roret får at vide hvor man skal ligge i havnen. Hvad navigation angår bruger vi en gammel ap navigator hvor vi lægger waypoints ind på aftnen før vi sejler. Vi har dog et elektronisk søkort på pc´en og en lille håndholdt gps som antenne det virker udmærket som kortplotter. Marinebutikker: De er alle vegne, i de fleste havne er der en butik hvor det meste kan købes eller skaffes hjem til næste dag, dog er der i et land som Portugal ikke så mange, det er først når man når Algarvekysten det er mere almindeligt at der er en på havnen. En lille liste over ting som jeg nødig ville undvære på turen: Fedt til spil og bevægelige dele KUN en smule ekstra motor olie (det koster f.eks. bare 4 Euro literen for gear olie i Portugal) Spændebånd i lidt forskellige størrelser Lidt slange til en nød reparation af de installationer man har på båden. Rodekassen med skurer og møtrikker kan ikke undværes. Rodekassen med rigdele (blokke, sjækler, g-ringe osv.) Ekstra rep.sæt til toilettet (når det går i stykker skal de kunne laves med samme) Nål og tråd til reparation af sejl og kaleche/sprayhood Manualer på tekniske installationer ombord (reservedelsnumre) jeg har scannet dem ind og har dem på en usb nøgle. Nok for denne gang, jeg vil opdaterer siden hvis der skulle komme flere ting som jeg syntes kunne være relevante for andre som planlægger at tage af sted. Hvis der er nogen der har spørgsmål eller lignende skal I bare skrive til os.
|
Den gamle AP navigator er fuldt tilstrækkeligt på en tur som denne.
|
Storen var blevet revet op af bommen, på en tur hvor den slog fra side til side i store dønninger uden vind, så der måtte en nødrepration til |
Forstærkningen ved et Røstjern var revnet,så jeg måtte en tur ud i byen og finde materialer til reperation af glasfiber. Det viser at der skal holdes øje med alt på båden. Jeg gjorde det at jeg mærkede den op så revnen kunne følges til at jeg kunne få den lavet. |
Nål og tråd skal også være ombord, her er det forsejlet der er gået i en syning. |
Service på vores Aries vindror |